CIDESCO (Comité International d’Esthétique et de Cosmétologie), międzynarodowa organizacja edukacyjna dla branży beauty i SPA przygotowała ekspercki przewodnik dla zrównoważonych salonów kosmetycznych i SPA.
Źródło: CIDESCO.COM
Dlaczego bycie zrównoważonym biznesem jest dziś tak ważne? Karin Lupgens, Prezes CIDESCO International powtarza za sir Davidem Attenbo=
rough: „Przyszłość ludzkości, a właściwie całe życie na Ziemi, zależy teraz od nas”. I dodaje, że zrównoważony rozwój nie jest już wyborem – to konieczność. Zróbmy więc wszystko, by sprostać temu wyzwaniu.
Wytyczne CIDESCO International dotyczące zrównoważonego rozwoju zostały opracowane po to, żeby pomóc i zachęcić więcej salonów kosmetycznych, gabinetów medycyny estetycznej i SPA do zmniejszenia ich wpływu na środowisko. Z korzyścią dla nas wszystkich!
5 filarów zrównoważonego rozwoju w SPA
Niniejszy przewodnik zawiera zasady zrównoważonego rozwoju dotyczące energii, gospodarki odpadami, zużycia wody, wyboru produktów i partnerów oraz edukacji.
Oszczędzanie energii
Oszczędzanie energii w twoim salonie beauty lub SPA jest korzystne nie tylko dla środowiska, ale też i dla twoich finansów.
- Jeśli to możliwe, przejdź do operatora, który dostarcza energię odnawialną. Dla hoteli rozwiązaniem jest np. instalacja paneli fotowoltaicznych.
- Wyłączaj światła i sprzęt elektryczny, kiedy nie są używane.
- Zainstaluj liczniki, aby na bieżąco śledzić koszty energii.
- Skontroluj i uszczelnij miejsca, w których tracisz ciepło, takie jak okna i drzwi.
- Regularnie sprawdzaj wydajność swoich urządzeń, np. kotła podgrzewającego wodę.
- Stosuj energooszczędne żarówki.
- Wprowadź oświetlenie aktywowane ruchem w takich miejscach jak łazienki czy pokoje personelu.
- Używaj wysokowydajnych suszarek do rąk zamiast ręczników wymagających prania.
- Używaj wody o nieco niższej temperaturze.
Ograniczanie zużycia wody
Żaden salon kosmetyczny, a tym bardziej SPA nie może obejść się bez wody. Oto kilka sugestii, jak ją oszczędzać:
- Upewnij się, że twoje krany i urządzenia wodne działają wydajnie, bez wycieków i marnotrawstwa.
- Tam gdzie to możliwe, korzystaj z czyszczenia ozonem zamiast mycia wodą. Ozonowanie zapewnia większą wydajność oraz niszczy 99,99% mikroorganizmów.
- Używaj produktów do pielęgnacji skóry, które nie wymagają wykorzystania wody.
- Podczas zabiegów z okładami i peelingami, usuwaj je przy pomocy mokrych ręczników, zamiast proponować klientom prysznic. Alternatywnie – zainstaluj głowice prysznicowe o niskim przepływie lub zamontuj czasowy wyłącznik.
- Wykorzystuj zużytą wodę ponownie, np. do podlewania ogrodu lub innych działań. Pamiętaj jednak, że najpierw trzeba ją oczyścić.
- Zapewnij klientom i pracownikom stacje wody pitnej zamiast butelek z wodą.
- Uruchamiaj krany tylko w razie potrzeby.
Zarządzanie odpadami i recykling
Opakowania stanowią około 28% stałych odpadów komunalnych. Niestety tylko 53% z nich trafia do pojemników do recyklingu, a jeszcze mniej rzeczywiście jest mu poddawanych. Salony kosmetyczne i SPA generują spore ilości odpadów, z których część jest toksyczna. Dlatego ich prawidłowe usuwanie jest niezwykle ważne.
- Ustaw kosze do segregacji odpadów, tj. do recyklingu (plastik, szkło, papier, organiczne), odpady toksyczne i odpady ogólne. Zapewnij łatwy dostęp do strefy recyklingu zarówno klientom, jak i pracownikom.
- Minimalizuj zużycie plastiku. Obecnie istnieje wiele alternatyw dla tworzyw sztucznych, które można poddać recyklingowi i biodegradacji. Zakaż używania plastikowych butelek.
- Sprawdź, dokąd trafiają twoje odpady. Czy firma zajmująca się zbiórką odpadów ma doświadczenie i w bezpieczny oraz rozsądny sposób zarządza recyklingiem.
- Kiedy tylko jest to możliwe, kupuj produkty nadające się do recyklingu lub takie, które są bezpieczne dla środowiska.
- Każdego roku na wysypisko trafia wiele tysięcy kapci SPA, a niektórzy dostawcy testują systemy ich recyklingu. Przygotuj własny program recyklingu pantofli lub poproś gości o posługiwanie się własnymi.
Wybór zrównoważonych partnerów
Zweryfikuj swoich dostawców i partnerów biznesowych. Coraz więcej marek używa biodegradowalnych składników, pojemników wielokrotnego użytku i opakowań roślinnych, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności i opłacalności finansowej.
- Wybierz dostawców, którzy podzielają twoje przekonania, a współpraca z nimi będzie wspierać twoją misję zrównoważonego rozwoju.
- Współpracuj z markami, które minimalizują wykorzystanie plastiku – np. poprzez stosowanie opakowań roślinnych, wielokrotnego użytku lub nadających się do recyklingu.
- Rozważ marki, które inwestują w praktyki rolnictwa regeneracyjnego, aby zachować ekosystem.
- Sprawdź, czy stosowane przez ciebie marki prowadzą własne programy recyklingu zużytych pojemników.
- Upewnij się, że pakowanie produktów jest ograniczone do minimum i zastąp plastikowe torby torbami wielokrotnego użytku.
- Kupuj lokalnie, jeśli to możliwe, aby zminimalizować koszty transportu i wesprzeć lokalną społeczność. Dotyczy to zwłaszcza hoteli SPA zaopatrujących się w żywność i napoje.
- Wybierz naturalne środki czyszczące i czyszczenie parą zamiast chemikaliami.
- Promuj korzystanie ze zrównoważonych marek, które zwiększą świadomość twojej marki i jej wartości, przyciągając w ten sposób nowych klientów.
Edukacja pracowników i klientów
Zrównoważone firmy są bardziej atrakcyjne dla niektórych odbiorców, takich jak osoby wrażliwe na chemikalia, kobiety w ciąży i osoby, które podczas swoich zakupów i działań stawiają na zrównoważony rozwój.
- Opracuj przekaz dotyczący stosowanych w firmie praktyk zrównoważonego rozwoju i umieść go w materiałach marketingowych, aby twoi klienci mogli cię poznać od tej strony.
- Poinformuj swój zespół o stosowanych w firmie zrównoważonych działaniach, aby mógł o nich opowiadać klientom.
- Podkreśl zwłaszcza te aspekty, na które zwracają uwagę klienci, jak ekologiczne opakowania i produkty wytwarzane w etyczny sposób.
- Zainicjuj proekologiczne działania – np. sprzątanie okolicznych plaż czy lasów – i zaproś swoich pracowników oraz klientów do zaangażowania się w akcję.
- Wykorzystaj międzynarodowe lub krajowe dni świadomości, takie jak Dzień Ziemi, jako powód, aby zachęcić klientów do wspierania inicjatyw zrównoważonego rozwoju.
- Korzystaj z platform i mediów społecznościowych, aby opowiadać o swojej strategii zrównoważonego rozwoju i budować dobrą reputację.
- Zachęcaj pracowników do proponowania nowych praktyk zrównoważonego rozwoju i nagradzaj te, które naprawdę przyniosą efekty.
- Pamiętaj, że wielu pracowników chce pracować dla zrównoważonych firm, więc uwzględnij to w swoich ogłoszeniach o pracę.
- Wspólnie, razem z całym zespołem, świętujcie swoje postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby zbudować poczucie zaangażowania.
Zrównoważony rozwój ma wiele aspektów. Nawet najmniejsza zmiana to krok we właściwym kierunku.