Zrównoważony przewodnik dla salonów urody i SPA

CIDESCO (Comité International d’Esthétique et de Cosmétologie), międzynarodowa organizacja edukacyjna dla branży beauty i SPA przygotowała ekspercki przewodnik dla zrównoważonych salonów kosmetycznych i SPA.


Źródło: CIDESCO.COM

Dlaczego bycie zrównoważonym biznesem jest dziś tak ważne? Karin Lupgens, Prezes CIDESCO International powtarza za sir Davidem Attenbo=
rough: „Przyszłość ludzkości, a właściwie całe życie na Ziemi, zależy teraz od nas”. I dodaje, że zrównoważony rozwój nie jest już wyborem – to konieczność. Zróbmy więc wszystko, by sprostać temu wyzwaniu.
Wytyczne CIDESCO International dotyczące zrównoważonego rozwoju zostały opracowane po to, żeby pomóc i zachęcić więcej salonów kosmetycznych, gabinetów medycyny estetycznej i SPA do zmniejszenia ich wpływu na środowisko. Z korzyścią dla nas wszystkich!

5 filarów zrównoważonego rozwoju w SPA

Niniejszy przewodnik zawiera zasady zrównoważonego rozwoju dotyczące energii, gospodarki odpadami, zużycia wody, wyboru produktów i partnerów oraz edukacji.

Oszczędzanie energii

Oszczędzanie energii w twoim salonie beauty lub SPA jest korzystne nie tylko dla środowiska, ale też i dla twoich finansów.

  1. Jeśli to możliwe, przejdź do operatora, który dostarcza energię odnawialną. Dla hoteli rozwiązaniem jest np. instalacja paneli fotowoltaicznych.
  2. Wyłączaj światła i sprzęt elektryczny, kiedy nie są używane.
  3. Zainstaluj liczniki, aby na bieżąco śledzić koszty energii.
  4. Skontroluj i uszczelnij miejsca, w których tracisz ciepło, takie jak okna i drzwi.
  5. Regularnie sprawdzaj wydajność swoich urządzeń, np. kotła podgrzewającego wodę.
  6. Stosuj energooszczędne żarówki.
  7. Wprowadź oświetlenie aktywowane ruchem w takich miejscach jak łazienki czy pokoje personelu.
  8. Używaj wysokowydajnych suszarek do rąk zamiast ręczników wymagających prania.
  9. Używaj wody o nieco niższej temperaturze.

Ograniczanie zużycia wody

Żaden salon kosmetyczny, a tym bardziej SPA nie może obejść się bez wody. Oto kilka sugestii, jak ją oszczędzać:

  1. Upewnij się, że twoje krany i urządzenia wodne działają wydajnie, bez wycieków i marnotrawstwa.
  2. Tam gdzie to możliwe, korzystaj z czyszczenia ozonem zamiast mycia wodą. Ozonowanie zapewnia większą wydajność oraz niszczy 99,99% mikroorganizmów.
  3. Używaj produktów do pielęgnacji skóry, które nie wymagają wykorzystania wody.
  4. Podczas zabiegów z okładami i peelingami, usuwaj je przy pomocy mokrych ręczników, zamiast proponować klientom prysznic. Alternatywnie – zainstaluj głowice prysznicowe o niskim przepływie lub zamontuj czasowy wyłącznik.
  5. Wykorzystuj zużytą wodę ponownie, np. do podlewania ogrodu lub innych działań. Pamiętaj jednak, że najpierw trzeba ją oczyścić.
  6. Zapewnij klientom i pracownikom stacje wody pitnej zamiast butelek z wodą.
  7. Uruchamiaj krany tylko w razie potrzeby.

Zarządzanie odpadami i recykling

Opakowania stanowią około 28% stałych odpadów komunalnych. Niestety tylko 53% z nich trafia do pojemników do recyklingu, a jeszcze mniej rzeczywiście jest mu poddawanych. Salony kosmetyczne i SPA generują spore ilości odpadów, z których część jest toksyczna. Dlatego ich prawidłowe usuwanie jest niezwykle ważne.

  1. Ustaw kosze do segregacji odpadów, tj. do recyklingu (plastik, szkło, papier, organiczne), odpady toksyczne i odpady ogólne. Zapewnij łatwy dostęp do strefy recyklingu zarówno klientom, jak i pracownikom.
  2. Minimalizuj zużycie plastiku. Obecnie istnieje wiele alternatyw dla tworzyw sztucznych, które można poddać recyklingowi i biodegradacji. Zakaż używania plastikowych butelek.
  3. Sprawdź, dokąd trafiają twoje odpady. Czy firma zajmująca się zbiórką odpadów ma doświadczenie i w bezpieczny oraz rozsądny sposób zarządza recyklingiem.
  4. Kiedy tylko jest to możliwe, kupuj produkty nadające się do recyklingu lub takie, które są bezpieczne dla środowiska.
  5. Każdego roku na wysypisko trafia wiele tysięcy kapci SPA, a niektórzy dostawcy testują systemy ich recyklingu. Przygotuj własny program recyklingu pantofli lub poproś gości o posługiwanie się własnymi.

Wybór zrównoważonych partnerów

Zweryfikuj swoich dostawców i partnerów biznesowych. Coraz więcej marek używa biodegradowalnych składników, pojemników wielokrotnego użytku i opakowań roślinnych, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności i opłacalności finansowej.

  1. Wybierz dostawców, którzy podzielają twoje przekonania, a współpraca z nimi będzie wspierać twoją misję zrównoważonego rozwoju.
  2. Współpracuj z markami, które minimalizują wykorzystanie plastiku – np. poprzez stosowanie opakowań roślinnych, wielokrotnego użytku lub nadających się do recyklingu.
  3. Rozważ marki, które inwestują w praktyki rolnictwa regeneracyjnego, aby zachować ekosystem.
  4. Sprawdź, czy stosowane przez ciebie marki prowadzą własne programy recyklingu zużytych pojemników.
  5. Upewnij się, że pakowanie produktów jest ograniczone do minimum i zastąp plastikowe torby torbami wielokrotnego użytku.
  6. Kupuj lokalnie, jeśli to możliwe, aby zminimalizować koszty transportu i wesprzeć lokalną społeczność. Dotyczy to zwłaszcza hoteli SPA zaopatrujących się w żywność i napoje.
  7. Wybierz naturalne środki czyszczące i czyszczenie parą zamiast chemikaliami.
  8. Promuj korzystanie ze zrównoważonych marek, które zwiększą świadomość twojej marki i jej wartości, przyciągając w ten sposób nowych klientów.

Edukacja pracowników i klientów

Zrównoważone firmy są bardziej atrakcyjne dla niektórych odbiorców, takich jak osoby wrażliwe na chemikalia, kobiety w ciąży i osoby, które podczas swoich zakupów i działań stawiają na zrównoważony rozwój.

  1. Opracuj przekaz dotyczący stosowanych w firmie praktyk zrównoważonego rozwoju i umieść go w materiałach marketingowych, aby twoi klienci mogli cię poznać od tej strony.
  2. Poinformuj swój zespół o stosowanych w firmie zrównoważonych działaniach, aby mógł o nich opowiadać klientom.
  3. Podkreśl zwłaszcza te aspekty, na które zwracają uwagę klienci, jak ekologiczne opakowania i produkty wytwarzane w etyczny sposób.
  4. Zainicjuj proekologiczne działania – np. sprzątanie okolicznych plaż czy lasów – i zaproś swoich pracowników oraz klientów do zaangażowania się w akcję.
  5. Wykorzystaj międzynarodowe lub krajowe dni świadomości, takie jak Dzień Ziemi, jako powód, aby zachęcić klientów do wspierania inicjatyw zrównoważonego rozwoju.
  6. Korzystaj z platform i mediów społecznościowych, aby opowiadać o swojej strategii zrównoważonego rozwoju i budować dobrą reputację.
  7. Zachęcaj pracowników do proponowania nowych praktyk zrównoważonego rozwoju i nagradzaj te, które naprawdę przyniosą efekty.
  8. Pamiętaj, że wielu pracowników chce pracować dla zrównoważonych firm, więc uwzględnij to w swoich ogłoszeniach o pracę.
  9. Wspólnie, razem z całym zespołem, świętujcie swoje postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby zbudować poczucie zaangażowania.

Zrównoważony rozwój ma wiele aspektów. Nawet najmniejsza zmiana to krok we właściwym kierunku.